top of page
  • Zdjęcie autoraMarta Szwarc

Jak budować twórcze i efektywne relacje w sieci

Liderze,

być może przed pandemią korzystałeś już z możliwości pracy zdalnej, gdy Twoi pracownicy byli rozsiani po całym kraju, lub kiedy to Ty przebywałeś w służbowej podróży. To, co zmieniło się od marca, to obligatoryjność tego modelu pracy. Praca w trybie home office ewoluowała od jednej z wielu możliwości do tej jedynej aktualnie możliwej.

Jeśli czujesz, że zdalne zarządzanie zespołem wciąż idzie Ci opornie, to pozwól, że podpowiemy Ci na co zwrócić uwagę, aby relacje budowane w sieci były twórcze i efektywne:


➡ Przede wszystkim – znajdź czas na rozmowy 1:1. Rozpisz je w swoim grafiku i spróbuj określić jaki styl współpracy będzie w tym przypadku najbardziej efektywny. Czy ten pracownik potrzebuje swobody działania i kontroli tylko wyników końcowych? Czy raczej zmotywują go pytania i raporty z postępów pracy na bieżąco?


➡ Nie wzbraniaj się przed kontaktem przez platformy do videokonferencji i konsekwentnie wymagaj tego od zespołu. Tylko w ten sposób możesz odczytać niewerbalne komunikaty drugiej strony, takie jak przemęczenie czy dekoncentracja. Pamiętaj, że włączenie kamery motywuje – do zorganizowania się w spokojnym kącie mieszkania, zamknięcia drzwi i odłożenia obowiązków domowych na „po pracy”.


➡ W bieżących kontaktach korzystaj z opcji nagrywania głosu lub filmików na komunikatorach typu whatsapp czy messenger. Możliwość wielokrotnego odtworzenia takiego komunikatu bywa bardzo pomocna. Zwłaszcza, kiedy warunki nie sprzyjają koncentracji.

Wyznaczaj cele i jasno je komunikuj. Pamiętaj, że nowe okoliczności „dopadły” nie tylko Ciebie. Twórz plany, rozdzielaj obowiązki, odhaczaj wykonane zadania. To właśnie teraz, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, od Twojej organizacji pracy będzie zależał sukces zespołu.

➡ Jeśli to możliwe, rozdzielaj zadania tak, aby wymagały pracy w parach lub małych podzespołach – to wzmocni relacje w Twoim zespole.

Wystrzegaj się monologów online. Są o wiele bardziej nużące przed ekranem, niż na sali konferencyjnej. Pracuj nad tym, by Twoje komunikaty miały zwartą i treściwą formę.

Angażuj w rozmowę i każdemu daj możliwość wypowiedzenia się. Badania wskazują, że średnio co 7 minut Twój rozmówca powinien mieć szansę na aktywny udział w spotkaniu online.


➡ Bądź kreatywny. Internet jest pełny inspirujących filmików i zdjęć. Korzystaj z możliwości komunikowania obrazami. Zadaj sobie trud przygotowania materiałów wizualnych, które przybliżą omawiane tematy i zainteresują odbiorców.

Zachęcaj do celebrowania. Ktoś ma urodziny? Zaśpiewajcie mu „Sto lat” online i zadbajcie o to, żeby prezent dotarł do jubilata pocztą. Wasz projekt wygrał w konkursie? Prześlij do każdej z osób butelkę szampana i spotkajcie się przed ekranami laptopów na Zoom Party.


➡ Pomyśl, co może stać się Waszym miłym rytuałem podczas spotkań online? Przez pierwsze 10 min lepiej wymienić się zabawnymi memami lub informacjami o tym, jaki film warto zobaczyć, niż od razu przechodzić do „grubych” tematów.


➡ Chwal sukcesy – pozytywne wzmocnienie ma wielką moc! Gratyfikacja niech będzie dopasowana do osobowości. Jeden ucieszy się z dodatkowego dnia wolnego, inny z udziału w ciekawym szkoleniu, a ktoś, kto lubi rywalizację, poczuje się dowartościowany tym, że został wybrany do udziału w konkursie.


➡ Pamiętaj, że zaufanie może wzrastać tylko w bezpiecznych warunkach – dlatego dołóż starań, by artykułować jasno swoje oczekiwania i pytaj o oczekiwania drugiej strony. Twoje zadanie to określić rolę każdego z osobna tak, by pomóc mu skupić się na jego zadaniach. Bądź otwarty i staraj się wsłuchać się w głos każdego z osobna.

Rok 2020 przejdzie do historii. Nigdy dotąd, nic nie zatrzymało całego świata tak skutecznie i równolegle, co wirus SARS-CoV-2. Epidemia w każdym z nas zasiała te same strachy: o zdrowie, o naszych najbliższych, o bezpieczeństwo finansowe. Empatyczny lider, który myśli o tym, jak pracować nad poprawą relacji w obecnej sytuacji, to najlepsze, co mogło się trafić Twoim współpracownikom. A jeśli doczytałeś ten artykuł do końca, to znaczy, że i Ty do takich należysz! Powodzenia!




53 wyświetlenia
bottom of page